13 January 2012

Mamex vs Enfa

Sejak kebelakangan ni aku runsing pikir pasal susu mia nih, tak tahu nak beli brand apa lagi lorr..Minum S26 berak keras plak dah. Aku beli susu ni sebab berat dia kurang memberangsangkan.  Aku pon jadi risau pasal berat dia, so atas nasihat kenkawan aku pun try susu ni.  Tapi keputusan keciwa la gak, badan tak gak naik, berak keras plak dah macam masa dia minum susu anmun dulu.  Aku kalau bab susu mia, aku x kesah pon bape regenya. Asalkan dia nak minum susu, dah le mia tak merasa sangat susu ibu heeee.. siann anak aku.



Aku teringin nak bagi dia susu mamex gold tu..tengok macam menarik je..tapi takut plak dia tak sesuai.. da belek2 susu ni, sebab tengok ada oligosaccharide..aku pun tak tau menatang apakah itu..tapi bunyi macam bes..tapiiii...... aku tak berani nak try gak..so aku pon bli le susu enfapro..yang ni pon takut gak..yele sebelum ni enfalac susu basic je mia takde masalah. Enfapro ni rasa aku dia ada serat, Enfalac pun ada serat, tapi enfapro ni lagi berganda kot hehe takut dia sembelit plak dah. Nyesal plak aku tak try tin kecik dulu huhu..hajat tadi memang da pegang susu tin kecik. Tapi cammana leh tersambar plak tin besar..hamik kauu..peh ni kalau sembelit gak..tak tahu le nak kata..lain budak lain caranya. Tapi xpe, maybe next step aku tukar mamil hehe..


Harap-harap mia serasi lah ngan susu ni.  Aku pun banyak survey forum2 pasal susu..ada yang kata anak berak keras ada yang kata ok..ada yang kata cirit..so kesimpulannya, terpulang pada penerimaan anak kita macammana. So tak berani jamin.........aku suka ngan statmen sorang forumer nih dia kata ~ ~ ~

Pastu tukar ke Enfalac A+..haa baru dia ok.Hubby ckp susu ni mahal..takyah le kasi baby.Tapi pikir2 balik..apa salahnyer bg yg terbaik utk anak..? Dah le saya tak bg hak dia sepenuh nyer (breast milk yg sepatutnyer dia minum sampai umo 2 tahun)..so utk cover rasa bersalah tu..saya rasa Enfalac A+ lah yg terbaik sebagai ganti (tapi apa2 hal pun breast milk is the best milk for baby)...coz ingredient hampir sama dgn susu ibu)ADa..DHA+RA+SA..tu semua ada dlm susu ibu...even tak setanding..atleast hampir2 sama.kira ok lah..

Tu menguatkan lagi semangat aku nih..walaupun tak setanding tapi hampir2 sama dengan susu ibu..wink..wink.. dan aku ada baca gak, ramai yang kata baby yg minum susu ni berat badan tak naik..alamakk..macam betul aja..maybe anak aku adalah salah sorangnyee..errrr tapiiiii aku rasa sebab keturunan kot. dushh dushhh..otak aku mula pusing kikikiki..ni antara bukti dari sorang forumer ~ ~

citer pasal anak gemuk ke kurus ke tembam ke, rasanya bukan sebab susu.
kekadang faktor genetik perlu diambil kira jugak.......
anak anak saya minum susu yg murah je, makan pun nestum je, tapi masa baby semua nya montok, chubby sampai tak larat pulak nak carry dia, sampai sakit semua bebadan ni....semua family heran nape anak anak kita
sihat bebenor walhal mak ngan bapak nya kurus kering. siasat punya siasat rupanya side hubby kita yg gitu. dulu mak mertua kita kata, hubby kita masa kecik cam tu....patut le....

Sok 14hb aunty mia 'dirisik'..tapi aku tengok macam bertunang je..waduhh, sempat le kami perang mulut pasal adat merisik ni, aku cakap..merisik pihak laki bagi cincin je tak sarung. Tapi aku rasa zaman la ni mana ada orang ikut adat sangat..so blasah aja la kalau pihak laki nak sarung cincin masa risik..belajar... la nti tunang da tau nak hulur tangan mana..hahaha..




0 orang bagi coklat :

Post a Comment

moga murah rezeki kamu ye..

© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™