11 March 2012

Adik saya diambil orang



ADIK PEREMPUAN SAYA DI AMBIL ORANG LAGI

Selepas seminggu lebih kurang, ketika saya dan adik Yah bermain-main dihalaman rumah, tiba-tiba saya melihat pakcik Tugiman dan makcik Tukiah datang dengan menaikki basikal kerumah saya, hati saya mula tidak selesa, saya tinggalkan adik Yah yang sedang bermain tempurong kelapa dihalaman.

Saya bergegas naik ke rumah tapi di sergah oleh ibu, terkejut saya, ibu mengarahkan saya supaya bermain dengan adik Yah. Sedih saya. Dengan muka sedih saya turun dan bermain dengan adik Yah semula.

Ketika bapa memanggil saya dan adik untuk mandi dan makan tengah hari, saya sempat melihat adik Jamaliah di buai sambil mencium pipinya dan menghayun buai perlahan-lahan. Saya sempat mendengar ibu dan makcik Tukiah berbua-bual berhampiran buaian itu. 

Nenek datang bersama pakcik Ayub dan membawa saya ke rumah nenek, kemudian pakcik Ayub membawa saya ke pekan untuk membeli barang dapur dan barang mainan untuk saya, pistol mainan, gembira tidak terhingga hari itu. Senja baru pakcik Ayub hantar saya balik ke rumah.

Setibanya saya di rumah, adik Yah sudah menunggu di pintu menyambut kepulangan saya sambil meminta mainan dari saya, setelah memberikan kepada adik Yah, saya terus masuk ke dalam rumah, saya dapati adik Jamaliah tidak ada di buaian lantas saya bertanya kepada bapa, tapi ibu yang menjawab, “adik Jamaliah pakcik Tugiman pinjam…”, kata ibu.

Saya menanggis semahu-mahunya, minta adik Jamaliah di pulangkan, bapa memujuk saya sambil mendukong kehulu kehilir. Kemudian bapa membawa saya ke dapur dan memberikan makanan, tapi saya membuangnya. 

Saya terus menanggis teresak-esak, mungkin ibu bosan mendengarnya, lantas memarahi saya dengan suara yang lebih kuat menyuruh saya diam beberapa kali, kerana takutkan ibu, saya pun terus diam tapi kecewa. Patutlah nenek beriya-iya suruh pakcik Ayub bawa saya ke pekan membelikan pistol mainan, yang saya pun sudah tidak berminat lagi, pistol itu saya berikan kepada Adik Yah.

Sedutan dari Novel: Sepanjang Riwayat Ku...
(ni cerita pakcik aku yang berada di Grik sekarang..stori kat atas tu stori mak aku le...sedihh kann)
Photobucket

0 orang bagi coklat :

Post a Comment

moga murah rezeki kamu ye..

© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™