16 November 2013

Apam beras


Sejak beberapa ni, asik keluarkan resepi je kan... hehehe takpe lah..dari dok peram, baik letak kan sini..mana tahu boleh dijadikan sumber rujukan bila dah tua nanti...bluppp

Baru semalam nak cuba resepi ni, rata-rata resepi kat blog gunakan resepi yang sama kalau buat apam beras. Jadi resepi yang sama lah kita tempek dekat blog ni ye.. Ni seumur hidup baru le pertama kali cuba buat apam.. Selebihnya tahu makan je ngeee...

Memula ingat nak bubuh kat acuan lompang, tapi tak tahu kat mana lokasi lompang tu...terjumpa acuan yang ni.. nampak macam comey..sebab ada love..jadi itu le hasilnya... try le....



Bahan-bahan

2 cawan nasi
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 1/2 cawan gula pasir
2 1/2 cawan air
2 sudu kecil yis(mauripan) 
kelapa parut dengan sedikit garam


Cara Membuat Apam

Blend nasi dan air sehingga hancur ( masukkan air sedikit demi sedikit ...blend sampai halus )

Setelah hancur, campurkan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati

Dalam bekas yang lain, satukan tepung gandum, tepung beras dan yis.

Selepas itu masukkan bahan cecair tadi ke dalam bekas tepung.  Kacau sehingga sebati

Perap selama 3 jam

Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain

Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.

Hidang besama keluarga apam yang telah siap dengan kelapa yang telah digaul dengan sedikit garam


Pastikan semasa nak peram apam selama 3 jam tu, cari le bekas besar sedikit ye..sebab kalau bubuh dalam loyang boleh merimpah ruah..

10 comments :

  1. Slm..berapa lama yer nk kukus

    ReplyDelete
  2. Slm..berapa lama ya nk kukus

    ReplyDelete
  3. Slm..berapa lama yer nk kukus..

    ReplyDelete
  4. Terima kasih ye share resipi..saya baru nak try..jomm ke dapur..hihi

    ReplyDelete
  5. resepi yang nampak enak.saya baru nak try...inshaallah pasti sedap dan gebu.....terimas sbb share resepi yg sgt menyelerakan ni ya......

    ReplyDelete

moga murah rezeki kamu ye..

© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™