24 December 2013

Popia Nestum Horlick






Asyik tengok resepi popia nestum ni je dari dulu tapi tak buat-buat pon..kali ni baru le aku kesempatan nak buat...resepi memang simple gila..kos pon xla mahal mana..beli peket kecik2 je..

memula nak gulung tu...kompius gak nak gulung menyerong ke..gulung menegak..bagi aku gulung tegak tu lagi okey kot...pastu tak payah le rajin sangat gulung sampai ketat hihi..

gigih ko aku tumbuk nestum..kalau blender lagi sedap kot sebab lagi halusss...aku kan pemalas nak keluarkan blender kering tu...buat apa depan mata je..pastu nak cepat siap..kemainn ko.

Bahan-bahan

1 peket popia (jenama KG plastik warna biru)
1 cawan nestum original (blender)
1/2 cawan horlick(blender)
1/2 cawan gula halus(blender) - (aku guna gula aising) sebab nestum tu aku tumbuk je..
1 biji putih telur
Cara-cara

Ambik sekeping popia dan disapu putih telur di setiap permukaan kulit popia, kemudian gulungkan. 
Gulung secara menegak atau menyerong dan jangan terlampau halus gulungannye, gulung besar-besar sedikit..
Gunting secara menyerong dan goreng jangan sampai rentung pulak. Ketepikan.
Bila semua dah digoreng, masukkan popia kedalam bekas yang berisi nestum, horlick dan gula halus yang telah diblender sebelum ini....senang kan..emmm
Photobucket

9 comments :

  1. Mana senang tumbuk ke blend jer nestum tu:). Nampak cam mudah resepi tu, nak cubalah nanti.

    ReplyDelete
  2. favorite anak2 saya juga ni…. kadang2 saya tabur hot coklat jer sbb kat sini nestum mahal… hihihi
    mmg kejap jer licin :)

    ReplyDelete
  3. saya pernah dengar tak pernah rasa lagi,sebab jiran saya pula ajar resepi bukan guna nestum dan horlick sebaliknya guna susu nespray dan kacang hijau tumbuk yang telah digoreng tanpa minyak...sedap jugak...

    ReplyDelete
  4. baru teringat kat dalam peti ais Ros pun ada lagi kulit popia.. hihi.. beli masa nak raya tu.. konon nak buat popia serunding, tak terbua tpun.. hihi..

    ReplyDelete
  5. sedap nih lyn... akak ada jgk amik tempahan utk raya... tp skit2 jelah bt... kalu akak nk letakkan guna air campur tepung gandum skit... pun boleh jd gam...naper tak blend je nestum tuh dik oi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe kak yang ni masa 1st percubaan..tak jumpa blender kering...tu malas nak nak cari...kali ke dua buat..saya blend..lagi halussss..

      Delete
  6. Tak pernah cuba lagi letak Horlicks...

    ReplyDelete
  7. Memang sedap....popia nestum Horlick ni...yummm!yummm!yummm!!!!....

    ReplyDelete

moga murah rezeki kamu ye..

© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™