16 March 2014

Agar-agar gula merah



Syukur Alhamdullilah Allah dah turunkan hujan rahmat basahakan bumi kita nih..dah 2 hari kat tempat aku ni hujan..harini ujan lagi..syukur..syukur.. ni dah hari ke 9 MH370 masih tak jumpa..moga dapat jumpa la tak lama lagi ye..

Cerita agar-agar plak...Mulut ni dok ngidam nak makan agar-agar gula merah, fuhh memang mencabar nak buat agar-agar ni, tambah-tambah masa nak kacau laju-laju takot jadi telur separuh masak plak kang hehe.. tapi memang puas ati le dapat buat walaupun idok le nak makan sangat pon. resepi aku usyar blog intai dapur tapi aku tambah air sikit lagi...bagi tak keras sangat dan tak le lembik sangat..

Saje gatai kan.. guna separuh agar-agar tali ni pon dah cukup untuk satu loyang.. memula nak guna serbuk, tapi dah abih..takde pilihan rembat jele agar-agar tali nih.. 



Bahan-bahan

20gm agar-agar tali (aku guna separuh je)
3 cawan air (aku letak 5 cawan)
1 cawan santan 
1 biji telur
Gula melaka / gula kabung
gula

Cara buat

Masak agar-agar dengan air hingga agar-agar larut.
Masukkan gula melaka / gula kabung dan sedikit gula.
Bila gula dah hancur, tunggu mengelegak agar-agar
masukkan santan yang telah dikacau bersama sebiji telur.
Pastikan agar-agar sentiasa dikacau dan tutup api
Masukkan ke dalam loyang.




Photobucket

7 comments :

  1. Wow pasti lezat rasanya, boleh dicoba neh...

    ReplyDelete
  2. sodap nih... feveret akak nih... tp haram sekali pun akak tak penah cube bt heheheh

    ReplyDelete
  3. Nampak macam mudah je nak buat.

    ReplyDelete
  4. fevret anak saya ni. nyum-nyum..

    ReplyDelete
  5. Wahhhh...nmpk cntik je agar agar tuh

    ReplyDelete
  6. Macam best je... Nak try lah...

    ReplyDelete

moga murah rezeki kamu ye..

© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™