18 September 2014

Resepi Apam Polkadot Lembut





Gambar: lama tak mengapam !!!

Lama dah tak mengapam, sejak si mia pandai mintak beli kuih...apam polkadot ni je la dia asik mintak..tu buatkan, teringat zaman kegemilangan buat apam nihh..emm..

Tapi aku dah jumpa resepi baru, kira ni lembut lama skit la dari dulu.... 

Bahan-Bahan

3 biji telur (dari peti ais)
2 1/2 tepung kek (tepung gandum pon boleh)
1/2 sudu besar ovellate
1 cawan gula
3 sudu besar minyak 
150 ml susu cair (lebihkan sikit je pon boleh) aku lebihkan dalam 160ml
Filling (ikut suka)

Cara buat Stail senang 

Blend 3 biji telur dan gula sampai kembang
Masukkan ovellate dan blend semula
Masukkan tepung kek, blend dan masukkan susu cair secara selang seli dengan tepung..
kalau tak payah adunan nak bergerak nanti...
Tuang adunan dalam beberapa bekas untuk diwarnakan.
Masukkan ke dalam plastik piping.
Picitkan separuh kedalam kertas cawan, sudukan filling dan picitkan adunan berwarna sampai penuh cup. 
Picitkan warna lain untuk dibuat dot dot dot.... siappp..

Dulu aku kemain gojes pakai mixer...rupanya pakai blender lagi senang asalkan jangan plak blender tu ada bau cili..jenuh jadi apam polkadot cili plak..hehe




Photobucket

3 comments :

  1. Ha3 kang pasal2 jd apam pedas lak bler guna blender ciliyer...

    ReplyDelete
  2. dah lama tak buat kuih ni..dulu masa tengah popular apam ni selalu buat..sampai cemuih la makan..ni tengok entry ni rasa nak buat la pulak..kena bawk keluar periuk kukus nih..hheheh

    ReplyDelete

moga murah rezeki kamu ye..

© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™