18 September 2014

Resepi Apam Polkadot Lembut





Gambar: lama tak mengapam !!!

Lama dah tak mengapam, sejak si mia pandai mintak beli kuih...apam polkadot ni je la dia asik mintak..tu buatkan, teringat zaman kegemilangan buat apam nihh..emm..

Tapi aku dah jumpa resepi baru, kira ni lembut lama skit la dari dulu.... 

Bahan-Bahan

3 biji telur (dari peti ais)
2 1/2 tepung kek (tepung gandum pon boleh)
1/2 sudu besar ovellate
1 cawan gula
3 sudu besar minyak 
150 ml susu cair (lebihkan sikit je pon boleh) aku lebihkan dalam 160ml
Filling (ikut suka)

Cara buat Stail senang 

Blend 3 biji telur dan gula sampai kembang
Masukkan ovellate dan blend semula
Masukkan tepung kek, blend dan masukkan susu cair secara selang seli dengan tepung..
kalau tak payah adunan nak bergerak nanti...
Tuang adunan dalam beberapa bekas untuk diwarnakan.
Masukkan ke dalam plastik piping.
Picitkan separuh kedalam kertas cawan, sudukan filling dan picitkan adunan berwarna sampai penuh cup. 
Picitkan warna lain untuk dibuat dot dot dot.... siappp..

Dulu aku kemain gojes pakai mixer...rupanya pakai blender lagi senang asalkan jangan plak blender tu ada bau cili..jenuh jadi apam polkadot cili plak..hehe




Photobucket

17 September 2014

Majlis Pertunangan




Cantik plak gambar ni...berkaler-kaler hehe... ni majlis pertunangan adik ipar..emm cantikk !!
Si mia merengek nak bendalah tu laa..doakan kami le..happy engaged le...dia kata kipas..penat cakap tu bukan kipas hehe...


Dak mia sekarang dah 3 tahun..berat 18kg.. sekarang dah tukar susu dutch lady...
sekarang ni asal balik kl je nak pakai inai..hehe

Photobucket

Pengalaman masak telur ikan mayong




Lama menghilang start dari raya haritu.. harini baru rajin nak berblog..  Suka tak makan telur ikan mayong?? ala yang biji besar-besar tu..ni gara-gara kenkawan dok cerita pasai telur tu..terus ngidam..

Sampaikan pakcik jual ikan tu pon tulis no tepon aku kat tiang kedai dia..hehe punya la ngidam nak makan... tapi sampai kesudah pakcik tu tak tepon pon..kecik ati den ..hehe

Tapi nasib le kenkawan baik hati, jumpa telur tu kat pasar dan belikan...balik keje terus masak...festime masak telur ikan mayong.. buat asam pedas..sementara tunggu asam pedas mendidih tu..dah kecur ayaq lioqq... 

Bila dah masukkan telur tu..mak aii..awat asam pedas aku jadi asam pedas santan plak ni..dah rupa kari pon ada.. selidik punya selidik, sebab tak buang karung tu le puncanya... ada yang kata tak payah buang...ada yang kata buang..so, aku ikot le tak buang karung..takot pecah time masak le ceritanya..emm keciwaa weh..

rasa tobat takmo masak dah telur ikan tuu...... 


Photobucket
© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™