26 February 2014

Puding jagung versi tawakal je lah...



Ni terai kali ke yang berapa ntah..asik tak jadi je lembik.. sampai pernah aku bubuh serbuk agar-agar untuk selamat. kali ni teringin sangat nak makan puding, cari punya cari terjumpa blog pesona cinta. Pejam mata je lah, sambil amik tips kak pesona kacau lelama hehe. 


ni dalam proses mengacau sambil bertawakal haha


aku guna sweet corn yang nih dan susu cair pilihan sepanjang zaman kot..ideallllll..rasa dia sedap dari yang lain..cehh 


okey lepas kacau bagai nak rak sambil teringat tip-tip dari kak pesona..aku tuang ke loyang turun menurun..moga-moga sedap le sebab loyang berzaman kan..gila tak sedap !!


tada..makan masa sahur tadi, fuhhh alhamdullilah keras dan lazat cumaa tak puas hati sebab bila aku potong..tak le cantik dan kemas..sebab biji-biji jagung dok potong line bila nak potong..udah herot berot puding aku... kalau blender mesti lagi cantik tekstur dia kan...yummmy...nengok part aku potong tu le aku makan..eii teruk betoi..

Resepi dari : Pesona cinta
bahan2:

1 cawan jagung dalam tin
1 cawan susu cair (tin)
2 1/2 cawan air
1 cawan tepung kastard
3/4 cawan gula pasir (aku buang 1 sudu) - aku kurangkan 2 sudu..lawan tokey nampak !! 

cara:

masukkan tepung kastard dan air dalam periuk (tanpa api)
kacau sebati sampai hilang ketul2
pastu masukkan semua bahan lain
kacau atas api yg kecil sehingga pekat dan berkilat
(agak ambik masa ye...so..sabar..jgn buka api besar..)
bila dh likat pekat melekattt..alihkan masuk bekas
sejukkan pastu masukkan dalam peti sejuk

biar sekurangnya 4 jam sebelum potong
Photobucket

9 orang bagi coklat :

cahayahidupku.blogspot.my said...

Sedap jer akak tengok tu Mizz. :)

Cik Rose said...

sedap ni..

lia said...

dap nyer....

Farah Waheda Wahid said...

sedapnya nak sikit??? *_^

maszie71@gmail.com said...

sedapnya lama xmkn...

Zam said...

tengok pun dah tahu sedap... lama giler tak makan puding jagung ni... apa2 makanan berasaskan jagung, zam suka

Mimie said...

Akak suka time die panas n cair tuh...time dh leras kurg sket..hahaaa

Unknown said...

terliur laa.. nak buat jugalah..jap lg

Unknown said...

selama ni ingt masak puding jagung kena kukus dulu...xpayah rupenye..boleh try

Post a Comment

moga murah rezeki kamu ye..

© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™