14 December 2011

Aunty Mia

Tergelak aku baca ala-ala cerpen adik aku buat untuk mia haha. Aku ngan my sis tu selalu bergaduh macam anjing dengan kucen sejak kecik memang dah macam tu. 


Tapi selalunya tak lama pun, begaduh bagai nak rak alih-alih tak sampai 10 minit kami dah baik semula. Penat aja bergaduh kan. Perangai? hurm jangan cakap la, perangai kami memang jauh berbeza. Kami berdua memang spesis 'dalam kepala ada batu', tapi adik aku nih, pemikiran dia memang menggunung tak macam aku ni, setakat paras-paras bukit larut je. Dia kalau kata nak itu, itu le.


 Aku pun camtu jugak, tapi aku ni hangat-hangat taik ayam je, tapi adik aku..dia akan capaikan jugak dan tak peduli apa pun, janji dia dapat. Dia kata nak itu, terus dia capai. Tapi aku pulak fikir 60 kali. Sekarang dia tengah tunggu novel dia diterbitkan, dalam almari dia hurmm tersusun novel-novel. Aku bukan peminat novel (seketika dulu ada la sekejap). 


Orang kata muka kami sama? hurm sama ke? aku rasa tak pun. sekali pandang mungkin. Ingat lagi, masa kami kecik-kecik dulu. Ayah ngan mak selalu pakaikan kami sedondon. Orang kata macam kembar lah. Dari segi kasut, stokin, baju hehe semuanyaaaa... Actually adik aku banyak tolong aku, walaupun kekadang aku marah dan geram sebab dia 'ganas' ngan anak aku mia tu. Dan dia telah memanggil nama anak aku 'onyah' hurmmm..nasib la mia dapat makcik camtu. Ni stori untuk mia..cerita fantasi kot !!


Hai nama saya Onyah...saya keluar ikut poket doremon ibu saya. Kat rumah, Acik Ida saya selalu buli saya waktu ibu saya kerja. Sebenarnya salah saya juga sebab saya tersilap masuk kat poket doremon ibu saya. Saya ingat lagi, waktu tu saya main sorok-sorok dengan kawan-kawan saya buka kat bumi tapi kat dunia lain. Kawan saya tolak saya, mungkin sebab dia gembira dapat jumpa saya yang tengah sorok kat belakang pokok delima, akhirnya saya terjatuh kat dalam poket doremon ibu saya. Kesian saya sebab lepas tu lama sangat saya duduk kat dalam poket doremon ibu. 


Bila saya lahir Acik ida selalu perli saya macam ni 'ha tulah sapa suruh cari mak imigresen, lain kali arilah mak yang keje cikgu. Acik Ida saya memang jahat. Acik juga selalu panggil saya siput sedut, penyu, beruang, lebah dan lain-lain, saya malu nak cerita. Dahlah jahat, kedekut pula tu. Buktinya kat rumah, ibu dah sediakan 2 biji tabung. Acik Ida pernah masukkan duti 10 sen je. Itulah kali pertama dan terakhir Acik masukkan duit. Atok saya juga yang baik. Atok tak macam Acik. 


sebab Atok selalu masukkan duit dalam tabung saya. Ibu saya orang yang paling gembira sebab saya pernah dengar ibu ajak ayah pergi Cameron guna duit dalam tabung saya tu..tapi saya pula sedih sebab itu tak nak bawa saya..dia nak tinggalkan saya dengan Acik Ida si pembuli saya ni. Sedih betul saya yang bernama Onyah ni..


Sejak saya keluar dari poket doremon ibu, saya dah tak ada kawan yang sebaya saya untuk main sorok-sorok. Sebab saya sekarang suka main sorok-sorok dengan orang tua, iaitu atok saya yang tersayang! Tapi bukan saya yang main sorok-sorok, atok yagn selalu menyorok kat belakang saya. Saya tak tipu saya ada bukti atok sellau sorok kat belakang saya. Nak tengok?Ha..jeng jeng jeng..ini....nampak tak kawan-kawan atok saya yang main sorok-sorok. Atok ni, suka macam tu.
Pakcik pejal.


Pakcik pejal saya ni bila dia angkat saya, dia tak pandai punsingkan saya. Marah betul saya dengan dia ni. Itu pun tak pandai pusingkan saya. Acik Ida sellau panggil pakcik saya ni dengan nama Otak Keldai kadang-kadang dia panggil pakcik saya dengan nama Muka Kodok. Kesian sungguh dengan pakcik saya ni sebab saya ingatkan saya seorang je kena dengan Acik, rupanya pakcik pun kena jugak.





0 orang bagi coklat :

Post a Comment

moga murah rezeki kamu ye..

© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™