06 May 2012

Kek batik coklat versi agar-agar



Abaikan serbuk-serbuk biskut bertaburan kat loyang tu..hati hari ni banyak senang sebab dapat juga buat kek batik.. lepas balik kerja tadi tak salin baju terus aku godek-godek resepi..
nak buat memang senang tapi agak mencabar jugak la wehh..dan2 dak kecik tu menangis kat bilik..
aku apa lagi minta bantuan lerr..karang tak pasal-pasal dak kecik tu terjun katil..


resepi ni aku buat style agar-agar..suka tengok cantik je coklat dia terletak..walaupun bila potong serbuk marie tu menganggu seni aku..cewahh puji noohh..
tapi betul lah..walaupun aku derhaka sikit dengan empunya resepi tapi jadi juga..kat dalam resepi tu tulis 7gm serbuk agar-agar..tang tu jenuh aku pikir..naik ke timbang kalau aku timbang serbuk tu..sebab aku beli yang 25gm punya..sudahnye aku redho bubuh satu sudu..tu dia memang derhaka dengan resepi asal..


dak kecik ni tulun perabih saki baki biskut marie yang tak habis tu..walaupun takde gigi..tapi onyah memang terbaikk..habis sepah lantai dengan serbuk2 biskut..muahahah..dah jadi bibik pulak tolong sapu..

aku copy n paste resepi asal tu..selamat mencuba ye !!

Kek Batik Coklat versi Beragar2
Resepi Asal: Mylla@myresipi.com
Idea :Noorsha@noorsha.blogspot.com
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com
Bahan-bahan

* 200gm millo (sukatan aku buat 2 cawan)
* 250gm butter
* 3 sudu makan serbuk koko
* 1 tin kecil susu pekat manis- manisnya ikut citarasa sendiri
* biskut meri secukupnya
*7g serbuk agar-agar (sukatan aku letak 1 besar sudu)
*1/2 cawan air

Cara-cara

Sediakan Loyang yg dialas plastik bersih(tujuannya supaya kek tidak melekat dan senang diangkat dr loyang tanpa mencacatkannya)
Masukkan air ke dalam kuali diikuti serbuk agar2. Kacau sehingga cair.
Setelah itu masukkan butter dan gunakan api yang kecil sekali...
Apabila sudah cair masukkan susu,milo sedikit demi sedikit gaul sehingga milonya sebati.
Seterusnya masukkan serbuk koko.... gaul tanpa henti sehingga halus dan tidak berketul lagi....
Setelah pekat(adunan yang mengandungi agar2 ini tidak akan terlalu pekat seperti resepi asal),boleh lah mula menyusun biskut marie di dalam loyang sehingga menutupi permukaan dasar dan ceduk adunan coklat kemudian ratakan l
Susun lagi biskut marie dan lapiskan dengan adunan coklat.
Ulangi langkah 4 dan 5 sehingga adunan habis
Biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk semalaman.... potong dan siap untuk dihidangkan...






Photobucket

4 comments :

  1. aduh kak, sedapnya kek batik itu.
    post sikit kat sini bleh? hehe :D

    lama btul tak wt kek batik.
    wawawa~

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh2..tapi takut tak dan nak sampai kat umah shiqah je nanti muahahaha

      Delete
  2. waaaa.. sedapnye kek batik tu.. saya buat asyik tak mo jadi je kek batik.. sedap2.. nak cikitt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nina dulu2 pon kita wat cam hapa..ni try guna agar2..takde comot..cer tryyy...

      Delete

moga murah rezeki kamu ye..

© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™