25 February 2012

Kek Coklat kukus Munira


Akhirnya dapat juga buat kek coklat versi MUNIRA..
Tekad pagi-pagi lepas buat NASI AYAM..terus tangan aku jadi ala-ala sotong..
Resepi ni aku survey kat beberapa blog.. konon2 nak buat yang TERBAIK n SENANG

Mula-mula musykil juga, awat tepung sikit sangat..aku hengat 
empunya resepi silap taip..
rupanya memang guna 3/4 cawan je..

Aku buat 2 cara..
KUKUS and BAKAR
sajer buat eksperimen..tapi 30minit pertama tu aku rasa keciwa sebab tengok kek yang dibakar tu 
macam tak naik pun..macam tu je..bila dah 1 jam bakar baru la nampak..kek ni memang gitu..tak naik, just kembung ke atas je... Tak tau la kalau yang pernah buat naik penuh bekas..hahaha
aku bakar 1 jam 15 minit..baru betul2 masak..

sementara tunggu bakar nak siap, aku kukus pula adunan yang lebihnya..
SELAMA 1 JAM..
Gambar kat atas tu kek versi KUKUS

Yang ni VERSI BAKAR..
Tapi bagi aku..yang kukus lagi sedap..dan lagi moist..
bakar rasa kering sket... semua blog yang aku join semua kata kek ni 5 bintang..

Bagi aku memang 5 bintang juga..memang kek paling sedap..terasa koko dia..
hitam metalik gituu..



Bahan A :
  • 1 cawan gula pasir - (letak 3/4 cawan je)
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 cawan susu cair - (guna susu coklat)
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan minyak masak - (guna butter)
  • 1 sudu kecil serbuk nescafe - (resepi asal tak letak)
Semua bahan di atas digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkan sekejap bila dah sebati.
Bahan B - di ayak

  • 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat - (tak letak pun)
  • 1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder

Bahan C :

  • 4 biji telur - diblender (tak blander just pukul dengan pemukul telur je)


Cara membuatnya:
  1. Satukan bahan B dan bahan C ke dalam bahan A secara berselang seli dan gaul dengan senduk aje.
  2. Bila dah sebati masukkan ke dalam loyang yang digris dan dilapik kertas kalis minyak. Kata Puan Munirah, loyang tu  kena dipanaskan dulu sebelum masukkan adunan kek tadi..
  3. Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jangan buka pengukus semasa proses mengukus 45 min yg pertama takut kek jadi mendap.  
(Bahan rujukan dari BLOG DUNIAKU..macehh)


Photobucket

1 orang bagi coklat :

Cahaya Kekasih said...

nampak mudah dan sedap..huhu....nak tanya...susu cair tu susu segar ke? sbb kalau susu cair tin tu memang xde perasa kan?

Post a Comment

moga murah rezeki kamu ye..

© Coklat Polkadot Mia Izzati | Templates by : Milik Ibu Mia's Design | All Rights Reserved™